Joga na stronie

Joga na stronie

Iyengar

B. K. S. Iyengar “Drzewo jogi”

Drzewo jogi B. K. S. Iyengara dostałam w prezencie gwiazdkowym. Pospiesznie rozerwałam srebrzysty papier i zobaczyłam… piękno! Tak, to bardzo piękna książka. Patrzyła na mnie twardą, zieloną, przypominającą liść okładką, i wciągała. Jak się wkrótce okazało, treść wciąga równie mocno.

książka Iyengara

Autor książki Drzewo jogi B. K. S. Iyengar jest znany chyba wszystkim adeptom jogi. To twórca metody, która cieszy się powszechnym uznaniem i znajduje wielu naśladowców.

Za tłumaczenie odpowiedzialny jest Sławomir Bubicz, bezpośredni uczeń B. K. S. Iyengara, pierwszy Polak dyplomowany przez mistrza, założyciel najstarszej szkoły jogi w Polsce i inicjator wydawnictwa Virya.

Drzewo jogi możesz ją kupić TUTAJ.

A co myślę o książce Drzewo jogi B. K. S. Iyengara?

Książka jest inspirująca

Znajdziemy tu mnóstwo wskazówek, przemyśleń, przykładów i ciekawostek. Nie ma w książce opisów asan. W tym sensie jest ona mniej praktyczna. Autor skupia się na filozofii i tradycji, dlatego Drzewo jogi pomaga w świeży sposób spojrzeć na praktykę.

Autor powołuje się na sutry Patandżalego

Iyengar czerpie z treści, które ponad 1000 lat temu sformułował Patandżali, pierwszy mistrz jogi. Osiem członów jogi interpretowano już wielokrotnie i różnorodnie, a tutaj, w Drzewie jogi podejmuje się tego Iyengar. Moim zdaniem, to bardzo kreatywna i piękna wizja.

Znajdujemy tu wskazówki dla nauczycieli

W tekście jest wiele porad dotyczących praktyki, więc to książka dla każdego, ale niewątpliwie powinni się z nią zapoznać nauczyciele. I to niezależnie od stylu, w jakim zamierzają nauczać.

Książka jest uniwersalna

Dla autora joga jest jedna. Iyengar zdecydowanie przeciwstawia się jakimkolwiek podziałom w nauce jogi czy pojmowaniu świata w ogóle. Mistrz uczy spojrzenia ponad różnicami, co jest przydatne nie tylko w praktyce jogi.

B. K. S. Iyengar, autor Drzewa jogi

Sława mistrza Iyengara

Mistrz Iyengar to jeden z największych autorytetów w dziedzinie jogi. Metoda iyengarowska należy do powszechniej nauczanych na całym świecie, a Time Magazine w roku 2004 umieścił Iyengara na liście stu najbardziej wpływowych ludzi świata.

guru Pune

W roku 1975 Iyengar założył w Punie Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute. Instytut jest centrum nauczania metody Iyengara i przyjeżdżają tu uczniowie z różnych zakątków świata. Po mistrzu zarządzanie Instytutem przejęli syn i córka, Prashant i Geeta, która niestety też już zmarła. Oboje dbali o zachowanie czystości metody ojca.

Iyengar jest też autorem licznych publikacji. Niektóre z nich są dostępne w języku polskim.

  1. Light on Yoga. Światło jogi
  2. Light on Pranayama. Pranajama. Sztuka oddychania w jodze
  3. The Art of Yoga.
  4. The tree of Yoga. Drzewo jogi
  5. Light on the Yoga Sutras of Patanjali. Światło jogasutr Patandżalego
  6. Light on Life: The Yoga Journey to Wholeness, Inner Peace and Ultimate Freedom. Joga światłem życia
  7. Yoga: The Path to Holistic Health
  8. Astadala Yogamala: Collected Works
  9. Yoga Wisdom and Practice
  10. Yaugika Manas: Know and Realize the Yogic Mind
  11. Core of the Yoga Sutras: The Definitive Guide to the Philosophy of Yoga

Życie Iyengara

Iyengar żył 96 lat, co podaje się na dowód, że joga sprzyja długowieczności. Trudno się z tym kłócić, zwłaszcza że mistrz był chorowitym dzieckiem. Iyengar urodził się w roku 1918. A ponieważ jego matka w ciąży chorowała na hiszpankę, był cherlawy, z nieproporcjonalnie dużą głową. Łapał wszelkie choroby. Nie radził sobie także w szkole. Przepychano go z klasy do klasy, aż w końcu porzucił naukę.

Na szczęście jego szwagrem był Krishnamacharya, mistrz, który słynął z tego, że leczył z pomocą jogi. Młody Iyengar pod jego skrzydłami wyzdrowiał, nabrał tężyzny i zaczął nawet występować na pokazach akrobatycznych.

W wieku 18 lat wyjechał do Pune, by przejąć posadę nauczyciela jogi i związał się z tym miastem na stałe. Ożenił się z Ramamani, której imię zyskał jego instytut jogi. Urodziło im się sześcioro dzieci.

Wśród sławnych uczniów Iyengara wymienia się Jiddu Krishnamurtiego, Yehudiego Menuhina i królową belgijską, Elżbietę. To właśnie Menuhin zaprosił Iyengara do Europy i Stanów, dzięki czemu mistrza poznano poza Indiami.

Czym jest drzewo jogi?

Dla Iyengara joga jest jak drzewo. Co ciekawe, autor łączy metaforę drzewa z ośmioma członami jogi według Patandżalego.

O członach jogi, a szczególnie jamach i nijamach, piszę w artykule o książce Agnieszki Passendorfer 10 lekcji jogi.

Osiem członów jogi:

  1. Jamy – zasady społeczne
  2. Nijamy – zasady indywidualne
  3. Asany – pozycje
  4. Pranajama – kontrola oddechu
  5. Pratjahara – wycofanie zmysłów
  6. Dharana – koncentracja umysłu
  7. Djana – medytacja
  8. Samadhi – stan nadświadomości

Korzeniem drzewa jest jama, a jego pniem – nijama. Od pnia odchodzą gałęzie, czyli asany i to one wprowadzają harmonię między fizjologicznymi i psychologicznymi aspektami jogi. Liście przez kontakt z powietrzem dostarczają energii drzewu, a więc są pranajamą. Gałęzie pokryte są korą. Ona je ochrania, pozwala odciągnąć zmysły od powierzchni i skierować do centrum bytu, duszy – to pratjahara. Dharana to sok drzewa, który jest nośnikiem energii. Djana to jest kwiat, a samadhi – owoc.

iyengar

To piękna wizja, w której wszystkie elementy razem tworzą harmonijną całość, współpracując i wspomagając się wzajemnie. Na tym właśnie polega jedność jogi.

Jeśli korzenie są słabe, drzewo runie. Jeśli soki nie krążą, uschnie. Jeśli liście nie pobierają dwutlenku węgla, przestanie rosnąć. A więc jeśli chcemy, aby nasza praktyka wzrastała, kwitła i wydawała owoce, musimy dbać o każdy z członów jogi.

Joga w naszym życiu

W książce Drzewo jogi znajdujemy wskazówki, jak żyć z jogą. Iyengar pisze o tym, jaka jest rola jogi w różnych etapach naszego życia, od dzieciństwa do starości oraz jak połączyć życie codzienne z praktyką jogi. Pisze też o zdrowiu, o relacji jogi z ajurwedą.

Autor uczy samodzielności i krytycyzmu. Kiedy praktykujemy, pozostajemy sami ze sobą, uczymy się siebie. Musimy zatem budować w sobie wrażliwość na siebie, postrzegać wszystkie części ciała i dbać o harmonię w czasie pracy., analizować, co dzieje się z ciałem w czasie asany. Słuchać innych, ale mieć zmysły wyostrzone na to, co mówi do. nas nasze ciało.

Nie przyjmujcie bezkrytycznie moich lub czyichkolwiek słów. Weryfikujcie każde słowo w czasie pracy nad sobą i praktyki. Weryfikowanie oznacza doświadczanie. Wchodźcie w nie! Odkrywajcie!
Można rozwinąć w sobie autentyczną, niezwykłą inteligencję, sprawdzając myśli doświadczeniem, a tego rodzaju oryginalność jest medytacją. Jeżeli ktoś twierdzi, że praktykuje jogę, ale używa słów drugiego człowieka, postępuje podobnie jak ktoś, kto kopiuje słowa przez kalkę. Posługuje się pożyczoną inteligencją. Pożyczona inteligencja nie doprowadzi do stanu medytacji.
Weryfikujcie moje słowa oraz słowa innych ludzi, ale nie formułujcie opinii, zanim nie doprowadzicie tego do końca.Poznacie wtedy niezmącone szczęście. Doświadczenie jest realne, słowa nie. Słowa są cudze, doświadczenie jest wasze. Wszystko sprawdzajcie więc w doświadczeniu. Samadhi jest stanem, w którym wszystkiego doświadczamy w niezakłócony sposób, z niezmąconym spokojem.
Iyengar

Joga wymaga rozwagi i ostrożności. Jak mówi autor, do każdej praktyki należy podchodzić od nowa, na świeżo, bo tylko wtedy ma ona prawdziwie twórczą wartość.

Trzymajcie starą wiedzę w kieszeni i patrzcie, co przynosi dzisiejsza praktyka. Jeśli będziecie tak ćwiczyć, wasza praktyka stanie się duchową sadhaną. Jeśli jednak będziecie odtwarzali wczorajsze doświadczenia, będzie to powtórka, a nie sadhana (duchowa praktyka).

Odkrywać siebie

Myślę, że Drzewo jogi to taka książka, do której się wraca. Autor tworzy obraz, z którym można budować własną praktykę. A to proces, który się nie kończy i można, a nawet należy go odnawiać.

Iyengar daje nam narzędzia, by odkrywać siebie, tworzyć swoje życie i doceniać piękno naszego wnętrza, a także naszego otoczenia, które jest jednością.

Pan Siva jest twórcą jogi. Przekazał ją najpierw swojej żonie, bogini Parvati. Jest on również Natarają, panem tańca. Jogini i tancerze na równi oddają mu cześć za to, że dał ludziom tę podwójną wiedzę, aby doświadczali boskiego ducha w każdej komórce swojego ciała i odkrywali jedność w wielości, bezosobowość w osobowości.

Zapraszam do obejrzenia filmu:


Jeśli wolisz słuchać niż oglądać, zachęcam do wysłuchania podkastu:

Powered by RedCircle


Tytuł polski: Drzewo jogi

Tytuł Oryginalny:  The Tree of Yoga

Autor: B. K. S. Iyengar

Przekład: Sławomir Bubicz

Wydawnictwo: Virya

Tę książkę kupisz TUTAJ